Inditex bouwt megadistributiecentrum bij Lelystad

  • inditexgroot.jpg






Bron: fd.nl

Inditex, moederbedrijf van kledingketens als Zara en Pull & Bear, bouwt voor € 100 mln een groot distributiecentrum bij Lelystad. De Spaanse retailer koopt een plot land van 35 hectare grond van Lelystad Airport Businesspark (Lab), het ontwikkelingsbedrijf van de de gemeenten Lelystad en Almere en de provincie Flevoland. Dat laat Lab vrijdag weten.

De keuze voor Lelystad is opvallend. De stad prijkt niet bovenaan de ranglijstjes met logistieke hotspots. Daar scoren steden als Venlo, Tilburg-Waalwijk en Schiphol steevast goed, dankzij hun goede verbindingen met water- of luchtwegen.

'Schiphol is voor Inditex een belangrijk logistiek knooppunt en ligt vlakbij, verklaart Rob Verhoeff, directeur van Lab, de keuze voor Lelystad. 'En Flevoland biedt de ruimte voor zo'n grootschalige ontwikkeling.' Het stuk grond beslaat bijna zeventig voetbalvelden. 'Dat is niet overal beschikbaar.'

400 banen

Ook wilde Inditex vaart maken met de bouw. 'Dat kon omdat het centrum past binnen het bestemmingsplan, dus er was geen vertraging door procedures.' Het distributiecentrum moet in 2019 al operationeel zijn en levert in eerste instantie zo'n 400 banen op.

Lelystad Airport en het gebied tussen de luchthaven en de A6 (onder andere Lelystad Airport Businesspark) zal de komende jaren verder worden ontwikkeld.

Lelystad Airport en het gebied tussen de luchthaven en de A6 (onder andere Lelystad Airport Businesspark) zal de komende jaren verder worden ontwikkeld.Foto: Hollandse Hoogte

De beschikbaarheid van personeel speelde ook een belangrijke rol voor Inditex, volgens Verhoeff. 'De arbeidsmarkt in Flevoland is redelijk ontspannen, en sluit goed aan bij de vraag deze partij. Rond Venlo en Tilburg wordt het steeds moeilijker om aan personeel te komen.' Daar zijn de afgelopen jaren veel grote nieuwe logistieke centra bijgebouwd.

Het is de eerste keer dat Lab, dat zo'n tien jaar geleden is opgericht onder de naam Omala, een stuk grond weet te verkopen. Bij de oprichting waren de toekomstverwachtingen heel wat optimistischer, rapporteerde Omroep Flevoland eerder. Het businessplan uit 2009 ging ervan uit dat, zelfs in de meest negatieve scenario's, er per jaar tussen de drie en vijf hectare grond per jaar verkocht zou worden en dat er voor 2020 zo'n tweeduizend banen bij zouden komen.

Niet ideaal

'We startten midden in de crisis, dat was niet ideaal. En het gebied heeft nooit duidelijk op de kaart gestaan', zegt Verhoeff. Het hielp ook niet dat de plannen voor Lelystad Airport vertraging opliepen. Nu die plannen vorm hebben gekregen en het duidelijk is dat de luchthaven in 2019 opengaat, neemt ook de interesse toe. 'De laatste tijd zagen we de belangstelling enorm toenemen. Met twee partijen hadden we zelfs al een reserveringsovereenkomst, die we nu moeten opschuiven om plaats te maken voor Inditex.' Lab heeft in totaal zo'n 100 hectare grond in de aanbieding.

‘Inditex betaalt een marktconforme prijs’• Rob Verhoeff, directeur Lelystad Airport Businesspark

Het ontwikkelingsbedrijf heeft geen korting op de grondprijs gegeven om Inditex aan te trekken, zegt Verhoeff. 'Inditex betaalt een marktconforme prijs. Wel is het zo dat Flevoland in verhouding wat lagere grondprijzen heeft, maar we weten niet of dat een rol heeft gespeeld.'

Het is voor de Spaanse kledingketen de eerste keer dat ze een distributiecentrum buiten Spanje openen, stelt Verhoeff. Ze houden het centrum ook volledig in eigen hand, waar veel retailers het vastgoed vaak aan een belegger verkopen.

Hotspot

Logistiek vastgoed is door de opkomst van internetwinkelen enorm in trek. Zeker in Nederland, dat als logistieke hotspot wordt gezien. De bouw van nieuwe logistieke ruimten groeide in 2016 explosief. In totaal werd in 2016 circa 1.150.000 m² nieuwe distributieruimte opgeleverd, een verdubbeling ten opzichte van 2015, onderzocht DO research. Beleggers investeerden zowel in 2015 als in 2016 zo'n €1,4 mrd in de centra. De leegstand zakte vorig jaar onder de 5%.

Inditex is een van de grootste en meest succesvolle retailers van de wereld. Het Spaanse modebedrijf boekte in 2016 een nettowinst van € 3,2 mrd. Dat is 10% meer dan een jaar geleden.